Kesä ja kehoahdistus - kuurin aika!

Nainen istuu selkä kameraan päin. Nyt on aika kääntää selkä kehoahdistuksella ja nauttia elämästään!
inä, kuten lähes jokainen suomalainen, odotan kevään ja kesän saapumista kuin kuuta nousevaa. Mutta samalla huomasin tässä muutama päivä sitten, että pieni alitajuinen kehoahdistus oli salakavalasti alkanut hiipiä mieleen. Kun elohopea nousee, vaatekerrokset vääjäämättä vähenevät, ja kehoahdistus voi kohota kilpaa lämpömittarin lukemien kanssa.

Hetkinen, enkö minä ole jonkin sortin kehopositiivisuuden lähettiläs? Tammikuussa jopa kerroin tässä postauksessa 8 syytä, miksi olen niin kypsä bikinikunto-ilmiöön. Onko jokin muuttunut? No, ei tietenkään. Mutta valehtelisin jos väittäisin, että en koe ulkonäköpaineita ja kehoahdistusta välillä.

Epätäydellinen kehoni

Pidän itsestäni ja kehostani. Minulla on ollut vaikea suhde kehooni koko elämäni ja olen kyllä valitettavan tietoinen, mikä kaikki minussa on ulkoisesti "epätäydellistä". Olen kuitenkin kulkenut pitkän tien, ja vaikka minussa on pehmeyttä ja olen kaukana ihannoidusta, timmistä kropasta, koen nyt yleensä, että riitän itselleni.

Olen aktiivinen, terve ja voin hyvin. En ole edelleenkään palautunut edeltävistä raskauksista kokonaan, imetän öisin ja hoidan 24/7 kahta lasta. Se näkyy päälle päin, mutta se on minulle ihan ok. Nyt on tämän vaiheen aika. 

Ulkopuolelta meitä kuitenkin pommitetaan koko ajan viesteillä siitä, millainen on ideaali keho ja miltä pitäisi näyttää - siitä huolimatta, että olet vastasynnyttänyt äiti, koska no excuses. Olen käynyt läpi valtavan mullistuksen kehossani äidiksi tulemisen myötä, ja lisäksi olen juuri täyttänyt 30.  

Aina ei mieli jaksa olla vahva. Silloin sitä ikään kuin antaa periksi negatiivisille ajatuksilleen ja iskee ahdistus. Mietin kesää, mahdollisia rantakelejä (jos niistä saamme nauttia tänä kesänä...) ja sitä, mitä vaatekerrosten alta paljastuukaan. Vaikka rakastan lämpöä, niin kylmät kelit monine kerroksineen antavat paljon enemmän armoa.


Hyvä olo ei katso kiloja

Kehoahdistuksesta huolimatta olen itse päättänyt jättää laihduttamisen ja kehoni armottoman kritisoinnin ja muokkaamisen historiaan. Syömishäiriön myötä sain siitä tarpeekseni. Tiedän myös, että vaikka painoni on vaihdellut 40-75 kilon välillä (raskausaikana toki vaaka näytti vielä enemmän), niin se, kuinka hyvältä oma kehoni on tuntunut ei ole ollut kiloista kiinni, vaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja tasapainoisesta, terveestä mielestä. Se taas usein heijastuu myös ulkonäköön.

Olen huomannut, että voin tuntea oloni kehossani ahdistuneeksi tai levollisen onnelliseksi, vaikka peilikuvani olisi koko ajan aivan samanlainen. Olooni vaikuttaa enemmän se, mitä päässä ja sydämessäni tapahtuu ja miten olen pitänyt itsestäni huolta, kuin mitä vaaka tai peili näyttävät. 

Pitääkö minunkin laihduttaa?

Pari viikkoa sitten näin muutamienkin ihmisten puhuvan somessa laihdutusprojekteistaan. Jokin hetkellinen aivopieru minulle taisi tulla, sillä aloin miettiä, pitäisikö minunkin laihduttaa, pitäisikö minun aloittaa jokin kuuri maanantaina? Arvatkaa mitä huomasin? Jo pelkkä laihdutusajatus sai minussa aikaan sen, että aloin himoita ruokia. Yhtäkkiä oli nälkä koko ajan ja iski se legendaarinen tankkaustarve ennen kuin alkaisi piinaava paastoaminen ja asioiden kieltäminen itseltä. 

Mitään kuuria en tietenkään aloittanut. Nautin elämästäni näin, kun kaikki on sallittua ja saan nauttia ja elää! Tämä on ihanaa, ja tästä en enää luovu! Sitäpaitsi, kuten tuo pieni ajatusleikki minulle osoitti, asioiden kieltäminen itseltä vain aiheuttaisi epätasapainoa, hirveitä himoja ja mahdollista ahmimista, tunteiden heittelyä ja huonoja fiiliksiä. No thanks!

Erilaisen kuurin aika

Ulkonäköpaineet ovat kuitenkin myös minun elämässäni ihan todellinen juttu, ja toisinaan ne voivat aiheuttaa suurtakin ahdistusta ja huonommuuden tunnetta. Silloin oma keho hävettää, mutta myös oma kehoahdistus hävettää. Ja häpeä on lamauttava tunne.

Ainahan sitä voisi lähteä armottoman tiukalle dieetille ja ängetä itseään johonkin tiettyyn muottiin. Voisi uskoa siihen valheeseen, että jos vain näyttää ulkoisesti täydelliseltä, niin varmasti olo olisi hyvä, seesteinen ja onnellinen. No, näin ei minun kohdallani ole, sen tiedän kokemuksesta.

Sanotaan, että onnellisuus itsessään on huono päämäärä elämässä; onnellisuus on oikeastaan seuraus siitä, että keskityt tekemään sinulle merkityksellisiä asioita. Tämän ovat todenneet onnellisuustutkijatkin. Samoin olen kokenut, että tietyn näköisen kehon tavoittelu ja saavuttaminen ei tuo minulle onnea ja terveyttä. Sen sijaan jos keskityn kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, niin kehoni kyllä voi hyvin, on terve ja heijastaa sitä hyvinvointia ulospäin. Silloin minulla on hyvä olo kehossani olin sitten toppa-asussa tai bikineissä rannalla.

En haluaisi kamppailla kehoahdistuksen kanssa tulevana kesänä. Siksi päätin, että nyt ennen kesää on pakko aloittaa kuuri: nimittäin Lujituskuuri. Kuurin tavoite on kohdella itseäni mahdollisimman hyvin, lempeästi ja rohkaisevasti. Sen aikana ruokin kehoani ja mieltäni asioilla, joista tulee hyvä olo, jotka tuovat iloa sydämeeni ja sitä kautta hehkua kasvoilleni. Keskityn siihen, että minulla on levollinen ja rauhallinen olo itseni ja kehoni kanssa. Näin minulla on myös voimavaroja, mielenrauhaa ja lujuutta käsitellä ulkopuolelta tulevia ulkonäköpaineita.


Lujituskuurin 8 kombonenttia

1. Itsemyötätunnon harjoittaminen

Puhun itsestäni itselleni vain hyviä asioita, en seiso peilin edessä mollaamassa itseäni, vaan etsin itsestäni ne asiat, joista pidän. Hyväksyn sen, että tältä minä näytän nyt. Ja jos meinaan alkaa voivottelemaan, käsken itseni lujasti lopettamaan.

2. Itseni rauhoittaminen

Jos ja kun kehoahdistus iskee, harjoittelen rauhoittamaan itseäni. Totean, että olen turvassa, kaikki on hyvin ja minä riitän tällaisena. Niin herkästi sitä joko lietsoo niitä negatiivisia ajatuksiaan tai purkaa pahaa oloaan muualle. On kuitenkin taito istua rauhassa oman tunteensa kanssa, tyynnytellä itseään ja antaa sen lipua ohi. Minulle siihen voi auttaa ajatusten keskittäminen hyvään, rukous, musiikki, liikunta, ystävät ja niin edelleen.

3. Triggereiden poistaminen

Tunnistatko, mitkä asiat laukaisevat sinussa helposti kehoahdistuksen? Poista sellaiset triggerit elämästäsi! Kenties se on jokin tietty Instagram -tili, liiallinen somen selaaminen, tietyt televisio-ohjelmat ja naistenlehdet tai jokin henkilö elämässäsi. On viisautta huomata, mitkä asiat voivat laukaista itselleen huonon olon ja valita niiden sijaan käyttää aikaansa sellaisten asioiden parissa, jotka ruokkivat hyvää oloa ja hyväksyntää.

4. Omiin intohimoihin keskittyminen

Sen sijaan, että jäisin märehtimään murhemyllyyn, haluan valita tehdä jotain, mistä olen intohimoinen ja mistä nautin: lukeminen, kirjoittaminen, valokuvaus, liikunta? Olen tässä elämässä käyttänyt ihan tarpeeksi monta tuntia ulkonäköasioista murehtimiseen.

5. Liikunnasta nauttiminen

Liikkuminen liikkumisen ilosta lujittaa positiivista kehosuhdetta - ainakin minulla. Haluan varmistaa, että ehdin joka viikko liikkua tavoilla, joista nautin - ja siksi että nautin.

6. Ulkoilu raittiissa ilmassa

Pitkät kävelylenkit raittiissa ilmassa ovat olleet minulle jo toista vuosikymmentä yksi oleellisimpia työkaluja tasapainoisen mielen saavuttamiseen. Kävelylenkeillä ajatus selkenee ja kirkastuu ja murheet väistyvät.

7. Ruuasta nauttiminen

Kevät ja kesä ovat monen ihanan herkun sesonkiaikaa! Pian saa taas tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja, kesäisellä kävelylenkillä voi pysähtyä jäätelökioskille ja pannulla saa paistaa tuoretta, miehen pyydystämää kalaa. Hyvin ja monipuolisesti syöminen - ilman kieltoja tai pakkoja - on nautinto ja elämän suola! Minä teen myös kirkkaasti parhaimmat ruokavalinnat silloin, kun kohtelen itseäni hyvin ja vaalin hyvää oloa, verrattuna siihen, kun jumitun huonoihin fiiliksiin.

8. Vaatekaapin päivitys

Haluan käydä läpi kevät- ja kesägarderoobini ja laittaa kaappiin vain niitä vaatteita, joita haluan nyt käyttää. Samalla voisin miettiä, jos joillekin uusille vaatteille olisi tarvetta. Olen jo pidempään haaveillut, että ottaisin kuvia erilaisista ihanista asukokonaisuuksista, joten jos vaatekriisi iskee, olisi helppo ammentaa kuvista ideoita.

Nyt on positiivisen kehosuhteen lujittamisen aika! Sillä minulla on oikeus ja velvollisuus nauttia elämästäni juuri tässä kehossa, juuri nyt. Onko siellä muita, joilla kehoahdistus saattaa hiipiä mieleen kesän lähestyessä?

-Petra

P.S. Muut aihealueen postaukset löydät täältä. Kirjoitin viime vuonna kehoahdistuksesta, joten näemmä tämä on toistuva aihe! Aiemman postauksen löydät tästä

10 kommenttia

  1. Miten ihana teksti! ♥️ olet kyllä asian ytimessä! Vielä kun tämän ajatusmaailman saisi itselleen istutettua käytäntöön, niin hyvä olisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karoliina! No sanopa muuta, tämä taitaa omalla tavallaan olla elämänpituinen projekti. Välillä toivoisi, että olisi "jo perillä" omassa suhteessa itseeni, mutta niin se vain on, että sitä täytyy vaan jatkuvasti työstää. <3

      Poista
  2. Tämä oli oikein hyvän mielen postaus, kiitos Petra <3
    Voisit oikein lanseerata Petran lujituskuurin, herätit paljon ajatuksia muhimaan <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos muru! Kyllä, ainakin omassa elämässäni täytyy nyt taas terävöittää näitä ajatuksia itselleen <3

      Poista
  3. Ai että, tätä minäkin tarvitsen!

    VastaaPoista