Perheloma Tampereella + muutama vinkki lasten kanssa reissaamiseen

Poika tutkii kuvia Näsinneulassa.

eidän hiihtolomaviikko sai tavallaan jatkoa, kun suuntasimme viime viikonloppuna pienelle perhelomalle Tampereelle. Olimme viime vuonna Holiday Clubin esittelyssä, ja meidän oli nyt kiireen vilkkaa lunastettava silloin saatu 2 yötä hotellissa -lahjakortti. Siinäpä muuten vinkki, jos rahaa lomailuun ei hirveästi ole, nimittäin Holiday Clubin esittely!

Lähdimme reissuun rennolla mielellä ja ajatuksella, että emme ota suorituspaineita, vaan menemme ihan lastentahtisesti. Lapsilla kun on myös reissatessa omat aikataulunsa ja rytminsä, ja tiesimme, että tulemme yöpymään kaikki samassa huoneessa, mikä tuo omat haasteensa.

Pääsimme lähtemään perjantaina ajelemaan vasta kolmen maissa, ja parin tunnin reissuun meillä menikin yli kolme tuntia, kun pysähdyimme syömään rauhassa, emmekä hötkyilleet. Hotellissa olimme vasta iltaseitsemän jälkeen, ja minä suuntasinkin suoraan kylpylään pojan kanssa luvatulle iltauinnille.

Maiseman Tampereen Näsinneulasta

Äiti ihailee maisemaan poika sylissään Tampereen Näsinneulassa.

Lauantaina päivä starttasi kuuden pintaan pojan herätessä, ja aamupalan jälkeen tyttö oli jo aivan kypsää kauraa unille. Olimme ottaneet luistimet mukaan ja suuntasimme pienelle luistelulle Näsijärven jäälle nauttimaan upeasta aurinkoisesta aamupäivästä. Löysimme sieltä hauskan Siilinkarin talvikahvilan, missä nautimme kaakaot ja ison munkin.

Sieltä suuntasimmekin suoraan hotellille lounaalle ja laitoimme lapset päiväunille. Iltapäivällä kävimme piipahtamassa Näsinneulassa, ja sen jälkeen olikin jo aika hurauttaa takaisin hotellille pizzalle ja iltauinnille. Pulikoinnin jälkeen laitoimme tytön nukkumaan vaunukoppaansa huoneessamme, ja annoimme pojan valvoa kanssamme kymppiin asti. Söimme herkkuja ja rentoilimme!

Siilinkarin talvikahvila

Munkkia ja kaakaota Siilinkarin talvikahvilassa

Sunnuntai-aamulla aamupalan jälkeen ehdimme mennä vielä pienelle aamu-uinnille, ja huoneen luovutuksen jälkeen haukkasimme lounasta Tampereen Ikeassa ja suuntasimme takaisin kotiin. Kotimatka sujui täydellisesti, kun aurinko paistoi, lapset nukkuivat koko matkan kotiin ja minäkin torkahdin hetkeksi auringon lämmittäessä kasvoja.

Reissu oli oikein onnistunut, ja parasta oli kyllä perheenä yhdessä oleminen ja lasten ilosta nauttiminen! Poikamme oli tällä kertaa jotenkin niin paljon enemmän perillä koko lomailuhommasta, ja se toi ihan uudenlaisen säväyksen matkaan. "Ihana olla täällä kylpylälomalla!" kuului hänen suustaan monta kertaa viikonlopun aikana.

Tässä muuten muutama vinkki lasten kanssa reissaamiseen:

• Reissuun valmistautuminen: Keskustele lapsen kanssa tulevasta matkasta: lapsen kanssa voi katsoa kuvia kohteesta ja huoneesta, tutkia karttaa sekä keskustella siitä, mitä lomalla tulee tapahtumaan. Mitä isompi lapsi on, sitä enemmän häneltä voi kysellä toiveita ja osallistaa häntä suunnitteluun.
  • Pakkaa mukaan muutama muovinen kulho, lusikka, hedelmäveitsi, pieni leikkuualusta ja pikapuuroa, smoothieita ja purkkiruokaa. Näin on helppo illalla lämpimällä vedellä tehdä iltapuurot lapsille, ja veitsi helpottaa erilaisten välipalojen ja iltapalojen tekemistä.
  • Pyydä huoneeseen etukäteen potta, jos sille on tarvetta.
  • Kuulosuojaimet: herkkäuniselle vauvalle / lapselle voi laittaa kuulosuojaimet, mikäli muut huoneessa vielä valvovat, ja tämä häiritsee nukkujaa. Muistathan ottaa kuulosuojaimet pois yöksi.
  • Jousta isompien lasten nukkumaanmenoajasta: meillä toimi tällä kertaa hyvin se, että annoimme pojan valvoa siihen asti, että menimme itsekin ajoissa nukkumaan.
  • Varaa mukaan erilaisia välipaloja, kuten pillimehuja, smoothieita, naksuja ja hedelmiä, joita on helppo syödä.
  • Ajoita ajomatkat päiväuniaikaan, jos mahdollista.
  • Asennoidu oikein! Lasten kanssa reissatessa ei kannata tehdä liikaa suunnitelmia ja aikatauluttaa päivää täyteen. Uudessa ympäristössä on jo tarpeeksi virikkeellisyyttä, eikä lapsia kannata ylikuormittaa. Less is more. Sitäpaitsi, lapsille on usein tärkeintä se yhdessäolo perheenä. On hyvä myös muistaa, että lapsilla tulee myös reissatessa väsymys, känkkäränkkä ynnä muuta. Pahimpia romahduksia voi kuitenkin välttää sillä, että aikataulu on väljä, lapsille annetaan mahdollisuus uneen ja lepoon, verensokeritasoista - niin lapsen kuin aikuistenkin - pidetään huolta ja huomioidaan lasten vireystila.

Mitä vinkkejä sinä antaisit lasten kanssa reissaamiseen?