8 syytä miksi olen niin kypsä #bikinikunto -ilmiöön

Kuvassa allekirjoittanut, pian 30v nainen ja kahden lapsen äiti, joka on lopen kyllästynyt bikinikunto-ilmiöön.
Itse Rakas - Itsekriittisyydestä itsemyötätuntoon
otkut asiat tuntuvat vain kuuluvan yhteen, kuten munkki ja sima, sauna ja vihta ja tammikuu ja #bikinikunto-päivitykset. Heti vuoden vaihduttua se tykitys alkaa: lehtien kannet komentavat jokaista tekemään elämässään ryhtiliikkeen: on aika pudottaa painoa - ainakin ne ärsyttävät ja sitkeät viimeiset 5 kiloa (huoh mikä rasittava käsite), tehdä elämäntaparemontti tai saavuttaa vihdoin täydellinen bikinikunto. Kahvihuoneessa valitellaan joulukiloja, kieltäydytään dramaattisesti palaveripullasta, kuureillaan ja lakkoillaan. Someen tulee milloin mitäkin kuntokuuri- tai dieettipäivityksiä asiaan kuuluvien häshtägien kera.

Ja voi että kun olen tähän kaikkeen NIIN kypsä! Annapa kun selitän. 

1. "Joulukilot"

Ensinnäkin termi joulukilot, joista pitää päästä eroon saavuttaakseen bikinikunnon. Harva oikeasti lihoo merkittävästi juuri joulun aikana. Toki silloin syödään enemmän ja ruoka on suolaisempaa, joten nestettä varmasti kertyy kroppaan. Mutta jos omat ruokavalio- ja liikuntatottumukset ovat kunnossa, niin eiköhän se, mitä jouluna saadaan tankattua häivy ihan omin päin, kunhan paluu arkeen koittaa. 

2. Kuureilu ja lakkoilu

Sairastuin lukiossa ortoreksiaan, joka eskaloitu nopeasti syömishäiriöksi. Siitä parantuminen vaati sen, että opin kuuntelemaan kehoani. Tiedän milloin minulla on nälkä ja milloin olen täynnä. En joudu miettimään syömisiäni, ja pystyn aivan hyvin syömään herkkuja ilman, että menee överiksi tai että söisin itseäni ähkyyn. Mikään ei myöskään ole kiellettyä. Kun on syömishäiriöstä selvinnyt niin voin sanoa, että en usko pätkän vertaa siihen, että kuurit ja lakot vaikuttaisivat positiivisesti terveyteen saatika elämänlaatuun pysyvästi ja pitkällä tähtäimellä. Jos näin olisi, tuskin ihmiset ryhtyisivät niihin aina uudelleen ja uudelleen. Uskon, että monen ihmisen elämä pyörii liiakseen ruuan ympärillä - Mitä söin eilen? Mitä saan syödä tänään? Minkä verran pitää liikkua lisää, jos syön tuon? -ja kyky oikeasti kuunnella kehoaan ja sen viestejä on kadoksissa. Suosittelen muuten lämpimästi kirjaa Lupa syödä sellaisille, joilla on ollut haasteita syömisen kanssa.

3.Utopistinen ja vääristynyt käsitys terveydestä

Jos mediaan on uskominen, terve ihminen on todella timmi, ruskettunut, noin 20-25 -vuotias hyvännäköinen nainen tai mies. Riippuen vuosikymmenestä hänellä on joko hyvin korostuneet vatsalihakset, hoikat jalat tai mahtava peräsin (ja pulleat purjeet, ne taitaa aina olla muodissa).  Sellaiselta näyttää myös maaginen bikinikunto. Ihminen voi kuitenkin olla hyvinkin terve, vaikka hänen kehonsa on pehmeä, hän syö sekaruokaa, eikä hänellä ole salijäsenyyttä.   Ihminen voi olla terve ilman, että urheilee aktiivisesi useita tunteja viikossa, ilman, että hänellä on täydellinen persikka-peppu tai näkyvät vatsalihakset ja vaikka hän ei koskaan joisi smoothieita tai söisi parsakaalia. Terveys ei ole yhtä kuin timmi, rasvaton kroppa. 

4. Mikä bikinikunto?

Niin, että mikä ihmeen bikinikunto?  Eikö bikini päällä yleensä lähinnä pötkötellä brunaa tavoitellen? Itsehän olen siitä onnekas, että olen aina bikinikunnossa. Eipä se vaadi muuta kuin sen, että laitan bikinin päälle. Voilá! Mutta ihan tosi: rannalla saa olla, vaikka näyttäisikin vain tavalliselta ihmiseltä. Naisen velvollisuus ja elämäntehtävä ei ole näyttää mahdollisimman timmiltä ja seksikkäältä bikineissä - ainakaan minun mielestäni. Sitäpaitsi: Voit olla varma, että iso osa ihmisistä miettii rannallakin eniten sitä, miltä he itse näyttävät ja mitä muut heistä ajattelevat. 

5. Kehoviha synnyttää kehovihaa, kehohyväksyntä synnyttää kehohyväksyntää. 

Allit, jenkkakahvat, läskit, ihrat. Ruma, lihava, liikaa, liian vähän, vääränlainen, riittämätön. Viha synnyttää vihaa, ja niin se on myös kehosuhteemme kannalta. Jos näemme ja kuulemme jatkuvasti negatiivisia ja kriittisiä viestejä ulkonäköön liittyen, alkaa se vääjäämättä vaikuttaa siihen, miten näemme itsemme. Sen sijaan kehopositiivinen ympäristö rohkaisee harjoittelemaan oman kehonsa armollista hyväksymistä ja luomaan myötätuntoisen suhteen itseen ja muihin. Mitä jos #minäriitän olisi suositumpi hashtag kuin #bikinikunto?

6. Kehovalitus

Kehovalitus, se on kyllä yksi inhokeistani. Kun - useimmiten naisporukassa - aletaan kilpaa valittaa selluliiteista, liikakiloista, rinnoista, reisistä ja ties mistä, ja ahdistutaan porukalla päivä päivältä lähestyvästä bikinikaudesta. Etikettivirhehän on se, jos joku ei yhdykään siihen itsensä mollaamisen kuoroon. Silloin on lähes petturi. Äh. Lopetetaan se! Älä mollaa itseäsi: se harvoin tekee sinulle paremman olon, ja se voi vaikuttaa negatiivisesti myös siihen, miten ystäväsi kokee hänen oman kehonsa. Kehovalitus kannattaa suosiolla lopettaa, siitä kun ei jää kenellekään hyvä fiilis!

7. Mitä kaikkea maailmassa saataisiinkaan aikaiseksi...

Ulkonäköobsessio, mikä surullinen ihmisten joukkosumutus. Miettikää, mitä kaikkea maailmassa saataisiin aikaiseksi, jos ihmiset eivät tuijottelisi niin paljon omaa bikinikuntonapaansa ja salilla otettua belfietä (omaa tai jonkun muun), vaan edes osa siihen omaan ulkonäköön tai siitä murehtimiseen käytetty aika käytettäisiin toisin? Jos vaikka lukisimme kirjoja ja kehittäisimme aivojamme? Tai tekisimme vapaaehtoishommia? Tai nostaisimme katseen Instagramista ja huomaisimme sen yksinäisen ihmisen? Jos vain...

8. Suomessa on tuskin koskaan edes niin kuuma, että bikiniä täytyy käyttää.

I rest my case.

Onko siellä muita, joita #bikinikunto- ja #kesäkunto-ilmiöt ärsyttää? 

-Petra

P.S. Kyllä, liikunta ja treenaaminen on mahtava juttu, kuin myös hyvä ja ravinnerikas ruoka. Ulkonäkökeskeisyys, mahdottomat kauneusihanteet ja perfektionismi sen sijaan eivät.

*Kuvan pullo saatu Heirolilta.

8 kommenttia

  1. Todella hyvä ja tärkeä postaus ��

    VastaaPoista
  2. Kiitos ja aamen! Täysin samaa mieltä kaikesta...Maailmassa on ihan oikeita ongelmiakin ja me hyväosaiset täällä kehitetään hassuja ongelmia, kun niitä ei oikeasti ole...Kaikilla on vapaus syödä ja liikkua miten haluaa (ja meillä suomalaisilla yleensä on siihen mahdollisuus ja riittävä tietämys -nämä asiat ei itse asiassa ole itsestään selviä!). Hyvä olo lähtee juurikin OMAN KEHON KUUNTELUSTA (ei muiden insta-tilien seuraamisesta ja ryhmäpaineesta joka vääristää asiat. Loppujen lopuksi on kyse niiin yksinkertaisesta asiasta. Syö aina ravitsevasti ja herkuttele, kun siltä tuntuu. Liiku ja kuluta, lepää. Ota rennosti ja elä :) Milloin tästä kaikesta tulikin niin vaikeaa? Kai somevallankumouksen myötä meidän on vaan niin vaikea kuunnella itseämme ja omaa kroppaamme. Esimerkiksi kropan kuuntelusta: irtokarkit maistuu hyvältä, mutta saa nopeasti aikaan huonon olon. Ne eivät sisällä oikeastaan mitään tarpeellista, mutta jos ne saavat hyvälle tuulelle tai liittyvät vaikka ihanaan leffahetkeen jonkun kanssa, voi niillä silloin tällöin herkutella ja ei tapahdu mitään dramaattista! TAI Vihersmoothie on cool mutta se ei riitä aamupalaksi koska jättää nälän tunteen. Kroppa kertoo, mitä tarvitsee kun sitä kuuntelee :)

    KIITOS siis täyttä asiaa olevasta tekstistä ja ihanaa tammikuuta sinne! :)
    V

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos V tosi hyvästä kommentista! Oon sun kanssa ihan samoilla linjoilla. Sekin on jännä tohon samaan juuri liittyen, että kun se kehon kuuntelu on kadonnut, niin ei moni esimerkiksi ymmärrä, että meidän energiatarve vaihtelee! Dieetit sun muut järjestelmät, joissa ikään kuin etukäteen päätetään, mitä sun keho milloinkin saa, tuntuu epäluonnolliselta. Esim. meillä naisilla hormonikierto, vuodenaika, liikuntamäärät ym. tekijät vaikuttaa energiantarpeeseen ja näläntunteeseen. Joskus on enemmän nälkä kuin toisinaan! Tossa mun mainitsemassa kirjassa oli näläntunteesta asiaa, mm. siitä, että niin moni ei edes tiedä miltä nälkä tuntuu, kun koko ruoka-asia on siirretty kehosta aivoihin. Tosi mielenkiintoinen aihe!

      Kiitos paljon kommentista! 😘

      Poista
  3. Oi Petra, sinäpä sen sanoit! Oot mun kehoidoli ��

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha kehoidoli! 😂 That's a first, but I'll take it! 😁💎👍

      Poista
  4. Haha, toi 8! :D Ja muutkin kohdat täyttä asiaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, säästin painavimman syyn viimeiseksi! 😁😂

      Poista