#mainiomarraskuu -projekti: Miten onnistuin?


a viuh, sinne meni, marraskuu tuli ja meni! Onko muillakin sellainen fiilis, että sepä meni äkkiä? Nyt on siis aika katsastaa, miten #mainiomarraskuu -projekti osaltani sujui. Oliko marraskuu mainio ja mukava, energinen ja eloisa, lempeä ja lataava? 

Aloitetaan siitä, että #mainiomarraskuu-projekti ei onnistunut tekemään minusta super energistä yli-ihmistä, ei. Kyllä se niin vain on, että ihminen tarvitsee aurinkoa ja valoa ja UNTA. Nämä kaikki ovat olleet melko vähissä kuluneen kuukauden aikana.

MUTTA. Projekti oli ehdottoman onnistunut. Yllätyksekseni todella sitouduin siihen ja jaksoin pitää tavoitteistani kiinni koko kuukauden.

Merkittävimmät hyvinvoinnin lähteet

Minun #mainiomarraskuu-suunnitelmaani kuului 10 päivittäistä ja 10 viikoittaista juttua. Jälkikäteen sanoisin, että kourallinen asioita olivat ne merkittävimmät hyvää oloa tuottavat tekijät.

Liikunta ja raitis ilma 
Marraskuun aikana lenkkeilin yhteensä 175,5 kilometriä, mikä on varmasti reilusti enemmän kuin mitä olisin kävellyt, jos minulla ei olisi ollut tätä proggista. Valitsin nimittäin todella usein kävelyn julkisen liikenteen sijaan, satoi tai paistoi. No, aika harvoin se aurinko paistoi. Olen myös jumpannut kotona useita kertoja viikossa, ja voin ilokseni ilmoittaa, että lihaskuntoni on kehittynyt huimasti kuluneen kuukauden aikana. Olo on kaikin puolin vahvempi. Tästä olen todella innostunut! Tässä kuussa minulla alkaakin Elixia-jäsenyys, joten katsotaan, miten saan sitä hyödynnettyä.

Vesi
Olen yksinkertaisesti muistanut juoda tarpeeksi vettä. Se tuntuu kehossa ja näkyy ihossa.

Ruoka
En mitenkään erityisesti panostanut ruokaan, mutta yritin varmistaa, että päivän aikana tuli syötyä jotain ravinteikasta, ja kokeilin myös muutamia uusia kasvisruokareseptejä. Suklaata unohtamatta.

Lisäravinteet
Muutamaa päivää lukuunottamatta olen kerrankin muistanut ottaa lisäravinteeni! Mahtavaa. Kuukauden aikana söin siis imettäville tarkoitettua ravintolisää, omegaa, sinkkiä ja magnesiumia extrana tinnituksen vuoksi sekä maitohappobakteereja.

Kirkasvalohoito
Yli 10 vuotta kirkasvaloa käyttäneenä voin sanoa, että minun kohdallani se toimii. Eihän se milläänlailla voi korvata auringonvaloa, mutta kyllä se vaikuttaa vireystilaan.

Hyggeily ja yleinen hyvään oloon panostaminen
Marraskuun aikana tuli tehtyä monia pieniä, lempeitä tekoja itselleen ja perheelleen. Saunoimme joka viikko yhdessä, vietimme hygge-hetkiä, tein kauneushoitoja ja olin kauneudenhoidossa (siitä sunnuntaina lisää) ja pyrimme nauttimaan elämästä kaamoksesta huolimatta.

Hyvinvointi koostuu yksinkertaisista asioista

Voi siis todeta, että hyvinvoinnin rakennuspalikat ovat todella simppelit. Liikuntaa, lepoa ja ruokaa sopivassa suhteessa. Sanoisin, että oleellisin asia on se, että tekee, eikä anna periksi väsymykselle ja ryvety koko kuukautta sohvan pohjalla. On toki tärkeää myös rentoutua ja latautua, mutta kun on lisäksi liikkunut ja pitänyt kehostaan huolta, on olo näin jälkeenpäin kokonaisvaltaisesti parempi kuin mitä se olisi pelkällä sohvapottuilulla. Lepo yksinään ei aina ole paras lääke väsymykselle. 

Nämä tavat ja tavoitteet eivät nyt jää marraskuun myötä unholaan, vaan aion jatkaa samaan malliin. Kuukauden aikana sain myös hyvinvointiin liittyviä postausideoita, joten toteutan niitä tässä pikku hiljaa. Ajattelin mm. kirjoittaa siitä, miten ortoreksiasta ja anoreksiasta selviytyminen on muuttanut suhdettani ruokaan ja liikuntaan.

Nyt alkaa lisäksi sitten ihana laskeutuminen jouluun! Blogin puolella on luvassa kivoja juttuja. Varpublogeilla on muuten tänä vuonna oma joulukalenteri, joka löytyy täältä. Kannattaa tsekata!

Olitko sinä mukana #mainiomarraskuu -projektissa? Miten meni?

-Petra 

Ei kommentteja