10 vinkkiä ruokasuunnitteluun

Kauppakärry täynnä 2-3 viikon ruokatarpeita!

Lukijan toivepostaus

uokaa, ruokaa ja ruokaa. Sitä saa olla aina laittamassa, aamusta iltaan ja sitten taas uudestaan. Ruokaa todellakin menee, kun minä sekä lapset syömme kaikki ateriamme kotona, ja tähän asti olen ravannut kaupassa tämän tästä, lähes päivittäin. Tänä syksynä olen kuitenkin ottanut ison harppauksen eteenpäin ruokahuollon suhteen; ruokasuunnittelun myötä meillä säästyy rahaa ja aikaa. Olen syksyn aikana tehnyt Insta Storiesiin videoita ostosreissuiltani, ja kerron teille systeemistäni tarkemmin tänään, koska pari teistä on sitä erikseen toivonut. 

Opiskeluajoista lähtien olen käynyt kaupassa lähes joka päivä, vähintään joka toinen päivä. Kun ostoksia teki vain itselleen, ei tarvinnut suunnitella ruokia eteenpäin tai kantaa kaupasta juurikaan mitään kotiin. Ja jos rehellisiä ollaan, niin laitoin sinkkuna ruokaa itselleni todella harvoin. Yleensä söin opiskelijaruokalassa ja kotona vedin sitten jonkun iltapalan. Meillä on aina ollut ruokakauppa lähellä, joten ruokakaupassa ravaamista on ollut helppo jatkaa avioliiton ja lastensaannin jälkeenkin. 

Mutta eipä siinä ole mitään järkeä. Heräteostoksia tulee tehtyä helposti, rahaa kuluu enemmän ja aikaahan siihen hommaan menee. Ja hermoja. Kaupassakäynti pienten lasten kanssa kun ei ole välttämättä mikään zen-kokemus. 

Ruokasuunnittelu

Asumiskustannusten jälkeen monilla ihmisillä menee kuukaudessa melkoinen summa ruokaan. Siksi ruokasuunnittelu on yksi ykköskeinoja säästää kuluissa. Mitä vähemmän ruokaa päätyy roskiin ja mitä harvemmin kaupan käytävillä tulee haahuiltua heräteostoksia tehden, sitä varmemmin säästää rahaa.

Olen useamman vuoden ajatellut, että meidän pitäisi alkaa tehdä ruokasuunnittelua ja kehittää jokin järkevä systeemi, mutta en ole saanut aikaiseksi, kunnes nyt. Ja tämä uusi systeemimme on alkanut pyöriä oikein kivasti. Ja helposti. 

Homma menee näin: Suunnittelen ruokalistan noin 2-3 viikolle yksinkertaisesti listaamalla eri ruokia: keittoja, kala-, kana-, kasvis- ja liharuokia. Apuna ideointiin käytän netistä löytyviä valmiita ruokalistoja (niitä löytyy paljon, mm. KotiliesiHellapoliisiArlaK-Ruoka jne.). Sen jälkeen laadin kauppalistan (tarkemmat ohjeet alla), ja menen tekemään perheemme ruokaostokset yksin. Ostosten tekemiseen menee noin puoli tuntia, kun mukana on valmis lista ja päässä suunnitelma. Täydennysostoksia käyn tekemässä muutamia kertoja, koska jääkaappiimme ei mahdu tarpeeksi mm. maitoa, ja vihanneksia, hedelmiä tai tuoretta kalaa ei voi ostaa koko ajalle valmiiksi. Ja joskus viikonloppuisin käymme hakemassa viikonlopuksi jotain tiettyä herkkua erikseen.

Syömme kutakin ruokaa useammalla aterialla. Mieheni syö aina töissä lounaan, mutta minä ja poika syömme edellisen päivän päivällistä lounaaksi, ja joistain ruoista riittää useammaksikin päiväksi. Jotkut pienet jämänokareet heitän rasiaan pakkaseen, niin siinä on hyvä hätävara-ateria pojalle. Ja joinain päivinä syömme pois pieniä jämäeriä ruokaa, mitä viikon aikana on kertynyt. Lisäksi suunnittelussa täytyy aina huomioida miehen kala-allergia, ja hänelle pitää kalapäivinä olla jotain vaihtoehtoista syömistä. Suunnittelun myötä me muut olemme alkaneet syödä kalaa huomattavasti useammin, se kun jäi aiemmin helposti valitsematta kaupassa miehen allergian vuoksi. 

10 vinkkiä ruokasuunnitteluun


1. Hyödynnä jo olemassa olevia tarvikkeita

Tsekkaa mitä kotoa jo löytyy. Mitä kuivamuonakaapista jo on? Voisiko jo olemassa olevia tuotteita hyödyntää?

2. Ruokalistan laatiminen

Kaikenlaisia valmiita ruokalistoja löytyy netistä. Suunnittelemalla useamman viikon etukäteen voit varmistaa, että perheenne tulee syötyä sopivassa suhteessa kasvis-, kana-, kala- ja liharuokia (oman ruokavalionne mukaan). Uusia reseptejä tulee todennäköisesti oikeasti kokeiltuakin, ja vanhoja reseptejä tulee tehtyä pitkästä aikaa (meillä nimittäin tuntu ennen pyörivän joka viikko ne samat vakkari ateriat). Olen esimerkiksi kokeillut nyt useampia uusia reseptejä lihattoman lokakuun aikana. Suunnitteluvaiheessa on myös helppo kiinnittää huomiota budjettiin: nyt kun olen suunnitellut tarkemmin ruokiamme, olen tietoisesti valinnut listalle useita edullisia ruokia, kuten kiusauksia, kasvisruokia ja keittoja. Viikonloppuisin olen valinnut välillä jotain kalliimpia ruoka-aineita. 

3. Ruokien säilyminen

Suunnittele ruokalista niin, että alussa ovat ruuat, joiden raaka-aineet pilaantuvat nopeammin. Näitä raaka-aineita ovat mm. kana, tuore kala ja jauheliha. Loppupäähän voi suunnitella ruokia, joiden ainekset on helppo säilyttää pidempään, kuten juurekset, jotkin lihat, makkarat, säilykkeet, tai pakastetuotteet. Pakastimeen voi jemmata helposti pilaantuvia ruoka-aineita ja valmiita ruokia. Meillä on myös nyt parvekkeella kylmälaukku, jossa säilytetään juureksia, sillä olemme alkaneet ostaa juurekset isoissa, 2 kilon pusseissa, eikä nämä mahdu jääkaappiin. 


4. Aamupala, välipala, iltapala ja lisukkeet

Kun lämpimät ateriat on suunniteltu voi miettiä tarkemmin aamupalat, välipalat ja iltapalat. Itse lisään listalle monipuolisesti tarvikkeita, joista voi koota nämä muut päivän ateriat: mm. puurohiutaleita, mehukeittoa, tuoreita marjoja, vihanneksia ja hedelmiä, muroja ja mysliä, leipää, pakastevihanneksia, jogurttia, raejuustoa, maidot, kahvi, tee. Näitä aterioita en siis ole suunnitellut tarkemmin etukäteen. Tyypillisiä väli- ja iltapaloja meillä ovat leipä lisukkeineen, uunivoikkarit, jogurtti ja lisukkeet, hedelmät, erilaiset vohvelit ja letut, jotka teen terveellisesti (esim. banaaniletut tai jauhojen  osittainen korvaaminen leseillä ja lupiinijauhoilla), puurot, smoothiet ja hedelmäsalaatti. Meillä lapsi saa usein valita aamu- ja iltapalansa parista vaihtoehdosta. 


5. Muu tarpeellinen

Mitä muuta tarvitsette tulevien viikkojen aikana? Lisää listaan taloustarvikkeet, kuten WC-paperi, pesuaineet, vaipat ynnä muu. 

6. Kauppalistan laatiminen

Laadi kauppalista niin, että tuotteet ovat listalla samassa järjestyksessä kuin kaupassa. Näin kerääminen on helpompaa. Suosittelen myös aloittamaan tuotteiden keräämisen esim. maito-osastolta ja hakemaan HEVI-osaston tuotteet viimeiseksi - näin tuotteet saa helpommin lastattua kärryihin, eikä tomaatit ja salaatit päädy muusiksi kaiken pohjalle. Huomaathan kaupassa valita aina tuotteet, joissa on pisimmällä viimeinen käyttöpäivä. 


7. Käytä kestokasseja 

Jos hoidat kaupassakäynnin itse, niin suosittelen käyttämään isoja kestokasseja muovipussien sijaan.

8. Keskittäminen saattaa kannattaa 

Meille keskittäminen todella kannattaa taloudellisesti, joten emme tee juuri koskaan ruokaostoksia muualla kuin S-kaupoissa. Laske, kannattaako teidän keskittää johonkin tiettyyn ketjuun. 


9. Oma tili ja maksukortti ruokaostoksille

Koska olemme S-asiakkaita, olemme nyt ottaneet S-tilin, johon meillä on S-kortti. Tänne tilille siirrämme joka kuukausi ruokakauppaostoksiin tarkoitetut rahat. Näin rahanmenoa on helppo seurata, ja on helppo pysyä tietyssä ennalta määrätyssä budjetissa. Lisäksi maksamalla S-tilin kortilla saamme hieman enemmän bonusta kuin saisimme ilman sitä. (Huom! Tämä ei ole mainos / sponsoroitua.)

10. Kauppakassipalvelu

Lukuisat lapsiperhetuttavamme hyödyntävät kauppakassipalvelua. Sen avulla ei tarvitse enää kauppareissuja tehdäkään! Suosittelen perehtymään, josko se voisi olla teidän arjen helpottaja. Itse olen todennut, että olen niin tehokas käymään ostoksilla, että minulla menee enemmän aikaa klikkailla tuotteet koriin netin kautta, ja koska asumme aivan S-kaupan vieressä, ei kaupassa käymiseen mene paljon aikaa. Sitäpaitsi minulle kaupassa käyminen on virkistävää omaa aikaa. 


Tällainen on meidän perheemme systeemi tällä hetkellä. Kuulisin mielelläni teidän ajatuksianne ja kokemuksianne, sekä tietysti teidän vinkkinne!

-Petra

4 kommenttia

  1. Oon sun inspiroimana yrittänyt samaa! Välillä tuntuu hankalalta ennakointi (uusioperheessä pitää muistaa vuoroviikoin myös vähän eri määrät kaiken suhteen), ja ärsyttää käydä täydentämässä esim. maitokauppoilla, mutta se viikko kun ei tarvitse ostaa mitään ylimääräistä ja selviää satasella on sen vaivan arvoista:D

    Kestokassit on myös ehdottomat kun lataa sitä mehukeitto/maitoarsenaalia kärryn kautta autoon....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä määrien arviointi on myös vaikeeta, joten varmasti on, jos ruokalijoiden määrä vaihtelee! Samaten ruokien säilyvyys on välillä vaikea arvioida, esim. hedelmät ja vihannekset välillä säilyy tosi hyvin ja toisinaan laatu (?) on jotenkin huonompaa ja saattaa home iskeä nopeastikin. Kyllä, ne jäätävät määrät sitä ja tätä tölkkiä! Ja se kiire kassalla pakata ne ettei synny ihan jäätävää ruuhkaa! :D Mutta kyllä se palkitsee, kun rahaa säästyy ja arki vähän edes helpottuu. Ja ainakin musta tuntuu, että tä homma hioutuu koko ajan vähän paremmaksi! :)

      Poista
  2. Olipa inspiroiva kirjoitus! Meillä on joskus suunniteltu ruokia ahkeraankin, mutta viime aikoina se on valitettavasti jäänyt. Pitääkin taas ottaa käytäntöön! Ja tuota kauppakassipalvelua liputan henkeen ja vereen, kiireisten päivien pelastaja :)

    Noora / www.mimmimafia.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tä on arjen helpottaja ehdottomasti. Kun vaan saa sen rytmin ja tavan päälle. Ja niin kuin tuossa ylempänä sanoinkin, niin tuntuu, että se homma kehittyy koko ajan eteenpäin, eikä olekaan yhtä iso homma kuin aiempina viikkoina. Nyt täytyisi alkaa myös arkistoida niitä ruokalistoja, niin niitä vois sitten tasaisin väliajoin vähän kierrättää. Kauppakassipalvelua täytyis kyllä kokeilla! :)

      Poista