#mainiomarraskuu

Marraskuu on monen mielestä ankea ja masentava. Aion #mainiomarraskuu -projektillani yrittää löytää yhtä hyvän kukoistuksen kuin kuvalla olevalla kasvilla on.

Marraskuu - masentava vai mainio? Toivon, että se on jälkimmäinen.


asentava, ankea, myrskyinen, synkkä, harmaa, pimeä, kolea, kylmä, väsyttävä, uuvuttava. Siinäpä muutama adjektiivi, jotka tulevat mieleen marraskuusta. Veikkaanpa, että marraskuu on todella harvan lemppari kuukausi, mutta aika monen kestoinhokki. Se nyt vaan on melkoisen blaa, eikö?

Mutta voisiko se olla jotain muuta? Voisiko marraskuu olla mainio ja mukava, energinen ja eloisa, lempeä ja lataava? Sitä lähden kokeilemaan #mainiomarraskuu -projektillani. Aion panostaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja hyvään oloon sen sijaan, että märehtisin marraskuisessa masennuksessa muutaman muun suomalaisen kanssa. 

Kaamosaikana talviunille meneminen maittaisi, ja vaikka kuinka olisi kiva hyggeillä aamusta iltaan, niin se nyt ei vaan ole mahdollista. Siksi vaikka tähän aikaan vuodesta pitää sallia väsymys ja nautiskella hyggestä, voi lisäksi huoltaa ja hoivata mieltä ja kehoa myös energiaa antavilla jutuilla. Nyt kun asiaa mietin, niin eikö juurikin vuoden synkimpänä ja väsyttävimpänä kuukautena olisi järkevääkin pitää itsestään extra hyvää huolta?

Olen koonnut listan asioista, joiden tiedän tuovan itselleni hyvää oloa, ja aion sitoutua näiden asioiden toteuttamiseen koko marraskuun ajan. Raportoin täällä sitten aika ajoin, miten menee ja miltä tuntuu. Katsotaan, tuleeko tästä mainioin marraskuu vähään aikaan!

Mainio marraskuu

10 päivittäistä  tapaa panostaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin 

1. Raitis ilma
Marraskuu ei ehkä säiden puolesta ole sieltä upeimmasta päästä, pikemminkin vähän hanurista, hehe. Mutta siitä huolimatta aion yrittää mennä ulos ja haukata vähän happea joka päivä.

2. Lihaskunto ja kehonhuolto
Vahva keho, vahva mieli? Olen huomannut, että kun teen jotain kehollani on mielenikin virkeämpi ja seesteisempi. Siispä aion yrittää aktivoida kroppaani päivittäin: oli se sitten venyttelyä, 10 minuutin pilates Youtubesta tai treeni. 

3. Ravitseva ruoka
Haluan joka päivä syödä jotain ravitsevaa: hedelmiä, marjoja, kalaa, hyviä rasvoja tai muuta. Ei siis pelkkiä pipareita ja glögiä. Niitäkin toki. 

4. Vesi
Vedenjuontini on ollut lähiaikoina liian vähäistä, kun imetys ei laukaisekaan armotonta janon tunnetta joka kerta. Siispä aion tietoisesti juoda vettä ja paljon, sillä imetys vaatii paljon nestettä. 

5. Lisäravinteet
Omegat ja multivitamiinit kehiin. 

6. Kirkasvalohoito
Olen käyttänyt kirkasvalolamppua jo kymmenisen vuotta ja minun kohdallani se kyllä auttaa. Siispä *naks* lamppu päälle joka aamu aamupalalla. 20-30 minuuttia tekee hyvää. 

7. Musiikki
Vähintään yhden hyvän biisin kuuntelu - ja ehkä mukana jammailu - joka päivä. 

8. Kosketus
Haleja ja pusuja, silittelyä ja vierekkäin kyhnäämistä rakkaiden kanssa. Oksitosiinit virtaamaan. 

9. Kauneus
Kauniit asiat kohottavat mieltä ja ravitsevat sielua. Haluan antaa itselleni yhden kauniin hetken päivittäin: kauniita kukkia kotona, kynttilöiden sytyttäminen, kauniisti katettu pöytä, auringonlaskun ihaileminen (kello 15 iltapäivällä...) tai vaikka naistenlehden selaaminen. 

10. Kiitollisuus
Jokainen päivä ei välttämättä ole hyvä, mutta jokaisessa päivässä on hyvää. Aion kirjata ylös päivän päätteeksi kiitollisuusaiheeni ja kiittää niistä. 

10 viikoittaista tapaa panostaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Päivittäisten asioiden lisäksi on lista muita juttuja, joiden tekeminen virkistää mieltä ja kehoa. 

1. Saunominen
Need I say more? Ah, ihana sauna. 

2. Kauneudenhoito
Kuivan ihon kuoriminen ja hyvän tuoksuisen rasvan levittäminen iholle sen jälkeen. Kynsien lakkaaminen kauniilla värillä. Hiushoidon tekeminen. Kenties kasvohoitoon meneminen. Marraskuussa otan aikaa itseni hoitamiselle. 

3. Hyggeily
Hyggeily, tuo tanskalaisten lahja maailmalle! Marraskuu on mitä mainion kuukausi hyggeillä oikein olan takaa. Antakaa mennä! Mukavuusmaksimit tai miksei jopa överit? Näen jo silmissäni lasin hyvää portviiniä, laadukasta suklaata, kynttilöitä, hyvä kirja...

4. Lukeminen
Kirjasta puheenollen minulla on yksi kirja aloitettuna, mutta en ole pitkään aikaan lukenut. Marraskuussa valitsen välillä sarjan tai somen sijaan lukea. 

5. Inspiroituminen ja oppiminen
Yksi virkistävimpiä asioita on oppia ja inspiroitua. TED-talkit, podcastit, saarnat ynnä muut ovat tähän erinomaisia. 

6. Girl talk
Ystävien kanssa juttelu ja nauraminen. Ahh. Siispä treffit kehiin - joko virtuaalisesti tai livenä. 

7. Parisuhde
Ehkä marraskuussa menemme pitkästä aikaa ihan kaksin tekemään jotain? Tai sitten järkkäämme treffi-illan kotona.

8. Tulevan suunnittelu
Se, että on jotain kivaa odotettavaa piristää. Marraskuussa kannattaa suunnitella joulukuuta. Olen NIIN jouluihminen, joten aion ensi kuussa suunnitella mm. joulukonsertteihin menemistä, joulukuusen koristelua, joululahjoja, pikkujouluja...

9. Sosiaaliset suhteet
Ihmisten seura tekee hyvää. Marraskuussa minulla on tiedossa mm. Isänpäivän juhlistamista, Äitien ilta ihanien Äiti-lapsipiiriläisten kanssa, pikkujouluja, blogitapahtumia... Kivaa päästä näkemään hyviä tyyppejä!

10. Jotain uutta
Uudet asiat virkistävät oli se sitten jonkin uuden asian tekeminen, maistaminen tai ehkä ostaminen. Haluan kokeilla jotain uutta reseptiä ja lisäksi minulla on muutamatkin lahjakortit käyttämättä, joten marraskuussa aion antaa itseni hankkia jotain uutta ja kivaa vaatekaappiin. Ja ehkä voisin mennä pitkästä aikaa tekemään kirpparikierroksen!


Tällaisia asioita löytyy minun #mainiomarraskuu -listaltani. Mitä sinun listallasi voisi olla? Päivittelen #mainiomarraskuu - matkaani varmasti Instan puolella, joten seurailepa sieltäkin. 

-Petra

Ei kommentteja