Keho Synnytyksen Jälkeen - 10 Vinkkiä Hyvään Oloon



*Herkulliset raakasuklaat saatu Foodinilta*


hdeksän kuukautta on suhteellisen lyhyt aika, mutta sinä aikana raskaana olevan naisen keho käy läpi mielettömän suuria muutoksia ja mullistuksia. Eivätkä nuo muutokset toki raskauteen lopu. Synnytyksen jälkeen edessä on palautuminen ja monilla jonkinlainen parantuminen synnytyksestä, ja sen prosessin haasteellisuus niin henkisesti kuin fyysisestikin vaihtelee naisesta (ja synnytyksestä) toiseen.

Synnytyksen jälkeinen keho

Mediassa vilisee aika-ajoin timmeistä naisista kuvia, jotka on otettu vain päiviä tai muutama viikko synnytyksen jälkeen. Suurimmalle osalle meistä naisista moiset pikapalautumiset ovat utopiaa ja täysin mahdottomia - ja hyvä niin. (Ja harvalla meistä alun alkaenkaan on täydellinen "mallin kroppa".) Monelle oma keho ei välttämättä tunnu tai näytä synnytyksen jälkeen lainkaan omalta, mikä saattaa aiheuttaa ahdistusta. On raskausarpia, jälkivuotoa, rasvavarastoja ihmeellisissä paikoissa (kuten selässä, kasvoilla, reisissä), löysää ihoa ja pullataikinaoloa, kolotuksia ja selkävaivoja, virtsankarkailua, peräpukamia, haavaumia tai kenties leikkausarpi. Hormonaaliset muutokset voivat viedä mielen todella matalaksi tai saada naisen ailahtelevaksi, ja muutaman kuukauden kuluttua hormonaaliset muutokset aiheuttavat monelle hiustenlähtöä.

Minulle raskauden tuomat kehonmuutokset - erityisesti painonnousu - oli henkisesti haastavinta ensimmäisessä raskaudessa. Nyt toisella kierroksella tiesin jo mitä odottaa, ja tiedän myös sen, että kehoni kyllä palautuu ajan kanssa. (Kirjoittelinkin alkuraskaudessa fiiliksiäni täällä: 10 Rohkaisevaa Ajatusta Kehonmuutosahdistukseen.)

Silti voin myöntää, ettei olo omassa kropassa ole täysin mukava. Vatsa pömpöttää ja vanhat vaatteet kiristävät edelleen - tottakai, onhan synnytyksestä vasta 3 viikkoa. Ajattelen itse niin, että jos on elänyt terveellisesti raskauden ajan, niin samaa rentoa linjaa voi hyvin jatkaa synnytyksen jälkeen. Naisen keho osaa kyllä palautua ajan kanssa ilman mitään kuureja ja lakkoja. Se vaatii vaan oman aikansa.

Anna itsellesi aikaa 

Mielestäni ajatus, että naisen olisi hyvä antaa keholleensa armollista palautumisaikaa vähintään yhtä kauan kuin vauva on naisen sisällä ollut - siis sen 9 kuukautta - on hyvä ohjenuora. Onhan nimittäin esimerkiksi raskauden aikana kertyneellä painolla oma tärkeä funktionsa imetyksen kannalta, ja vauva-aika on niin ohikiitävää, että siihen kyllä kannattaa keskittää energiaa ja huomiota.

Omaa oloa voi kuitenkin parantaa huomattavasti tietyillä keinoilla. Tyytyväisyyden itseensä ja hyvän olon voi nimittäin saada jo ennen kuin on palautunut ja "entisensä". Uskon, että itsestä huolehtiminen ja itseensä panostaminen auttaa myös jaksamaan vauva-arkea, ja auttaa myös naista tuntemaan itsensä naiseksi - mistä ei varmasti ole haittaa parisuhteellekaan.

9 Vinkkiä Hyvään Oloon Synnytyksen Jälkeen

1. Lempeä liikunta ja ulkoilu

Liikuntaa ei ole syytä aloittaa liian ripeästi, kuntoilla kyllä ehtii myöhemminkin. Lantionpohja ei ole synnytyksen jälkeen valmis koviin urheilusuorituksiin. Vatsalihasten palautuminen kestää myös, ja mahdollisen vatsalihaserkauman suhteen kannattaa olla varuillaan. Rankempaa liikuntaa ei suositellakaan, kunnes on käynyt jälkitarkastuksessa. Vaunulenkit raikkaassa ilmassa tekee ihmeitä monesti hieman väsyneelle ololle, ja lempeä pilates ja jooga auttaa etenkin keskivartalon vahvistamisessa ja ehkäisee imettämisestä tulevia selkäkipuja.

2. Lantionpohjajumppa

Lantionpohjajumppa on hyvä aloittaa pian synnytyksen jälkeen. Haastavinta minulle on sen muistaminen! Siitä on kuitenkin paljon hyötyä lantionpohjan palautumiseen ja vahvistumiseen, virtsankarkailuun ja miellyttävämpään seksiin.

3. Hyvä ruoka

Hyvä ruoka, parempi mieli! Hyvään, laadukkaaseen ja terveelliseen ruokaan kannattaa panostaa. Ja tosiaankin muistaa syödä, jos itseltä tuppaa se unohtumaan. Hyvästä ruuasta on hyötyä sekä äidille että vauvalle. Mielestäni kuurit ja lakot voi unohtaa tässä vaiheessa, ja itselleen voi sallia myös herkuttelua - se auttaa maidonnousussa ja pala suklaata kahvin kanssa tekee terää huonosti nukutun yön jälkeen. (Jotkut joutuvat jossain vaiheessa imetysdieetille, mutta siihen ei kannata ryhtyä ilman ammattilaisten suosituksia.)

4. Kivat vaatteet

Laitoin juuri roskapussiin kierrätystekstiiliin vietäväksi kasan kulahtaneita ja reikäisiä leggareita ja trikootoppeja. Kotona ollessa lasten kanssa ja etenkin imettäessä mukavat vaatteet ovat aivan must, mutta kyllä omaan mielialaan vaikuttaa kummasti se, millaiset ne kotivaatteet on. Synnytyksen jälkeen voi hemmotella itseään uusilla kotivaatteilla, joissa kokee itsensä kauniiksi ja mukavaksi. Niitä on sitäpaitsi helppo tilailla netistä suoraan kotiin. Samaten on tärkeää, että vaatekaapista löytyy kuitenkin jotain sopivaa ja kaunista päällepantavaa, vaikka se sitten tarkoittaisikin, että ostaa jotain ennen kuin keho on täysin entisissä mitoissaan.

5. Itsensä hemmottelu

Kampaajalla käyminen, kasvonaamiot, kynsien lakkaaminen, hieronta. Kun itsestään pitää hyvää huolta, on helpompi arvostaa ja ihailla omaa kehoaan. Paljon pystyy myös tekemään kotona sillä aikaa, kun puoliso palluuttelee vauvaa.

6. Pieni ehostus

Aina ei jaksa, halua, ehdi tai tarvitse meikata. Pieni itsensä ehostus voi kuitenkin kohentaa mieltä ja tehdä olon virkeämmäksi. Muutama tuote ja viisi minuuttia vie pitkälle.

7. Ystävät

Ystävien näkeminen ja kahvittelu tekee ihmeitä sielulle! Rupattelu ja nauraminen virkistää, ja kummasti murheet tuntuvat sen jälkeen pienemmiltä. Älä jumitu kotiin tai jää yksin.

8. Parisuhde

On tärkeää löytää aikaa vauva-arjesta parisuhteellekin. Ehkä käydä yhdessä syömässä tai katsoa illalla leffaa. Jutella, jos jaksaa - ainahan ei vain jaksa. Lähellä oleminenkin voi riittää. Tärkeintä on, että pariskunta saa hetken olla nainen ja mies, ei vain äiti ja isi. Suosittelen myös kommunikoimaan miehelle suoraan omista tarpeista: oli se sitten tarve saada nukkua päiväunet, apua siivoamisessa tai kenties kaipuu saada kuulla, että on kaunis ja riittävä myös nyt, vaikka oma kroppa ahdistaa.

9. Vauvan ihailu

Keskity vauvaan, häneen tutustumiseen ja hänen ihailuunsa. Tämä aika on ohikiitävää, ja ennen kuin huomaatkaan vauvasi on jo taapero. Nauti hetkistä vauvasi kanssa, äläkä murehdi turhaan ulkonäköasioita. Katso, mitä upea, ihmeellinen kehosi on saanut aikaan, ja arvosta sitä!

10. Muutoksien hyväksyminen

Raskaus muuttaa kehoa, ja faktahan on se, että kenelläkään ei ole paluuta 20-vuotiaaksi - oli sitten ollut raskaana tai ei. Raskausarvet eivät välttämättä koskaan katoa kokonaan, lantio saattaa olla lopullisesti aavistuksen leveämpi. Rinnat eivät ehkä ole enää ihan entisensä.


Miltä sinusta on tuntunut synnytyksen jälkeen tai jännittääkö synntyksen jälkeisen kehosi kohtaaminen? Jaa ihmeessä ajatuksiasi ja mahdollisia muita vinkkejä kommenttiboksiin! 

2 kommenttia

  1. Jälkitarkastus ei anna mitään lupia rankempaan liikuntaan ����

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan. Siksi mielestäni mitään rankempaa ei pidä tehdä, kunnes lantionpohja ja vatsalihakset on tarkistettu, ja on saanut alan ammattilaiselta (tai tarvittaessa ammattilaisilta) vihreää valoa liikunnalle sekä ohjeistukset, mikä on itselle sopivaa, ja mahdolliset jatkokuntoutusohjeet. :)

      Poista